Cartier to znana francuska firma jubilerska, która dumna jest ze swojej rodzinnej tradycji przedsiębiorstwa. Firmę założył Louis-Francois Cartier w 1847 roku i do 1960 roku pozostawała ona bez przerwy w rękach rodziny. Obecnie właścicielem marki jest koncern Richement. Do historii nazwisko przeszło w związku z nietypowymi zegarkami. Zaczęło się od pierwszych zegarków na rękę, aż po kwadratowe zegarki lotnicze. Z czasem w sklepach powiększono asortyment, w tym o luksusowe akcesoria jak skórzane torebki lub szale. Od 1981 roku są wśród nich również perfumy dla obu płci. Dlaczego o firmie mówi się, że są królami jubilerów? Czy dostępne perfumy można porównać do luksusowej biżuterii? Wyjaśniamy.
Cartier – od jubilera po perfumy
Marka to synonim dóbr luksusowych od samego początku swojego istnienia. W pierwszej kolejności kojarzy z ekskluzywną biżuterią, branżą zegarmistrzowską oraz…perfumami. Przez lata firma wykreowała takie zegarkowe ikony jak Santos, Tank czy Ballon Bleu znanych nie tylko miłośnikom Haute Horlogerie czy osobom ze świata wielkiej polityki. Z początkiem XXI wieku wizerunek marki zaczął się dynamicznie zmieniać za sprawą manufakturowego mechanizmu bazowego Calibre de Cartier. Wprowadziła go do produkcji kobieta – Carole Forestier.
Cartier – królewski jubiler
Louis-François Cartier swoją karierę rozpoczął w wieku 28 lat. Staż odbył u znanego rzemieślnika i zegarmistrza Adolpha Picarda, od którego w 1847 roku przejął pracownię w Paryżu przy ulicy Montorgueil 29. Tam właśnie powstało pierwsze atelier. Od początku swojej działalności mężczyzna kreował swój wizerunek. Na poparcie tego był zawieszony nad drzwiami butiku szyld oznajmiający złotymi literami: “Louis-Francois Cartier, następca Monsieur Picarda, wyrób biżuterii, fantazyjnych ozdób, akcesoriów mody i nowości.” Lokal został dostosowany do indywidualnych potrzeb. Przebudowany i powiększony został tak, by móc w przyszłości wykonywać tam broszki i inne kosztowności z platyny. Zakład szybko zaspokajał ekstrawaganckie pragnienia arystokratycznej klienteli, do której należeli bogaci i sławni członkowie królewskich dworów Europy. W 1853 roku butik został przeniesiony do modnej dzielnicy Palais-Royal i stał się jednym z ulubionych miejsc znanych osobistości, m.in. kuzyna Napoleona III, którego patronat otworzył mu drzwi do społeczeństwa paryskiego na szeroką skalę.
Jeśli mówimy o zegarkach to wiele osób prędzej czy później spotkało się z terminem „Mystercy clock”. Takie zegarki zostały porównane do rangi sztuki. Były to stojące zegary ozdobne, których forma tarcz przybierała równoległościany wykonane z kryształu górskiego, osadzone w przeróżnych kompozycjach stojących bądź układanych na płasko, po których przesuwały się w magiczny sposób wskazówki nie połączone w widoczny sposób z mechanizmem. Tajemniczy zegar został tak naprawdę wymyślony w XIX wieku przez iluzjonistę Jeana-Eugène Roberta-Houdina. Następanie został zaprojektowany wyłącznie dla paryskiego jubilera przez zegarmistrza Maurice Couët. W 1920 roku stworzono o wiele bardziej ekskluzywne wersje wywodzące się z Chin. 6 sztuk pochodziło z prestiżowej kolekcji „Portique” (bramy sanktuarium). Były to jedne z najdroższych przedmiotów dekoracyjnych jakie zostały kiedykolwiek wyprodukowane. Właścicielami Mystery Clock były zawsze niezwykłe osobowości ze świata sztuki i biznesu.
Perfumy Cartier – z miłości do biżuterii
Cartier to jeden z najsłynniejszych producentów biżuterii na świecie. Klienci mogą nie tylko cieszyć się luksusowymi naszyjnikami, pierścionkami i zegarkami. Firma produkuje również perfumy, który „pachną luksusem”. Od początku istnienie firma marka produkowała rzeczy dla najbardziej wymagających klientów, którzy szukali ekskluzywnych produktów, za które płacili krocie. Klejnoty tej marki zdobią nie tylko wielu sławnych aktorów czy ludzi estrady, ale i członków różnych rodzin królewskich. Perfumy nie są jednak tak drogie jak biżuteria. Oznacza to, że praktycznie każdy może je kupić i poczuć się luksusowo w każdej sytuacji.
Firma przez lata bardzo dużą uwagę przywiązywała do szczegółów. Flakoniki, które pojawiły się na rynku kilkadziesiąt lat przed dwoma pierwszymi zapachami (Must de Cartier i Santos de Cartier) były zdobione czystym złotem i kamieniami szlachetnymi. Wtedy nie każdy mógł sobie na nie pozwolić.
Czy wiecie, że firma jako jeden z nielicznych producentów zapachów ma na pokładzie swoją własną perfumiarkę - słynną Mathilde Laurent. To właśnie one ciągle wyszukuje najcenniejsze i najwyższej jakości składniki i tworzy perfumy damskie porównywane do dzieł sztuki (np. Cartier L'Heure Vertueuse III, Cartier Baiser Volé, Cartier de Lune). Ta słynna perfumiarza tworzy także perfumy „na miarę” pod indywidualne zamówienia. Taki zapach charakteryzuje się unikatowością i wymaga niezwykle dużo pracy, cierpliwości i czasu.
Jakie są perfumy Cartier?
Ten producent luksusowych zegarków i biżuterii może pochwalić się również bogatą ofertą zapachów. Woda perfumowana, woda toaletowa i damskie perfumy to wizytówki marki. Niektóre zapach są ostre, inne natomiast słodki. Każdy z nich można śmiało powiedzieć, że jest pełen nieskrempowanej pasji. Bardzo popularny jest zapach Baiser Volé, który możemy przetłumaczyć jako „skradziony pocałunek“. To znakomity wybór jeśli chcemy podkreślić swój urok. Marka powinna zainteresować każdego, kto zawsze stara się okazywać swoje emocje. Są to ekskluzywne kosmetyki w przystępnej cenie.
Cartier Carat – diamentowy zapach
Perfumy Cartier 1-2 oraz inne zapachy marki cartier pomagają odkryć wewnętrzny blask. Obecnie najpopularniejszym zapachem jest Carat. Bukiet fajerwerków i kompozycji kwiatowych został stworzony przez Mathilde Laurent, kreatorkę zapachów Maison Cartier. Carat można porównać do zaproszenie do chwytania chwili. Do czucia i do odczuwania każdego wymiaru szczęścia, które przychodzi, do uśmiechu a nawet śmiechu do życia. Carat jest swego rodzaju niewidoczną biżuterią, a sam zapach został stworzony tak, by przyspieszać bicie serca.
Carat podobnie diament łączy siedem kolorów światła w jednym białym, czystym i przejrzystym zapachu. Znasz paletę kolorów tęczy? Fiolet, indygo, błękit, zieleń, żółć, pomarańcz i czerwień jest reprezentowana jest przez fiołek, irys, hiacynt, ylang ylang, żonkil, wiciokrzew i tulipan. Wszystkie te kwiaty razem formują nowy kwiat, abstrakcyjny jak światło diamentów. Flakon wygląda niczym oszlifowany diament, który w połączeniu ze światłem tworzy niesamowitą grę kolorów. Odbicia światła precyzyjnie są pocięte na powierzchni szkła. W strukturze czystej i prostej jak sam zapach, od nieskazitelnej bieli do wszystkich odcieni tęczy, ewoluuje holograficzna projekcja kolorowych wibracji.
Cartier dużą popularność zyskał dzięki pierwszej kreacji zapachowej: Must de Cartier, która stała się klasykiem na drogeryjnych półkach – na tych najbardziej luksusowych półkach. Jest to jedna z pięciu linii perfum damskich tej marki. Choć na pierwszy rzut oka charakteryzują się szlachetnym opakowaniem. W środku kryje się egzotyka i niezwykłe bogactwo poszczególnych nut zapachowych, które wywołują ogromne wrażenie. Spośród ciekawych składników strzeżonej tajemnicy warto wspomnieć raczej rzadką gumożywicę, a za nią owocowe nuty moreli, brzoskwini i cytryny.
Do pozostałych damskich perfum zaliczamy m. in.
La Panthére - Perfumy te należą do serii obejmującej niemal wszystkie rodzaje produktów – to część często stosowanej przez firmę strategii. Motyw tego dzikiego kota jest znakiem rozpoznawczym kolekcji Panthére de Cartier. Pojawia się on na biżuterii, zwracając uwagę zazwyczaj wysadzanymi drogimi szmaragdowymi oczami. Inspiracją tego egzotycznego motywu były polowaniach na afrykańskim safari. Sam właściciel oraz pracująca dla niego Jeanne Touissant, nie raz brali udział w polowaniach. Perfumy La Panthére to nowa kreacja z 2014 roku. Cechuje je owocowo-zmysłowy zapach. Kwintesencją tego samego wyrafinowanego pomysłu jest flakon wykonany z przezroczystego, wewnątrz szlifowanego na kształt głowy pantery szkła. Kubistyczno-kanciastą formę można należycie podziwiać dopiero po wypełnieniu flakonu barwnym płynem.