Można śmiało powiedzieć, że papier toaletowy to najpopularniejszy produkt higieniczny. Dostępny jest praktycznie wszędzie, a jego brak w pewnych sytuacjach może być mocno problematyczny. Skąd tak naprawdę pochodzi ten środek higieny osobistej i czym się różnią od siebie te charakterystyczne rolki.
Papier toaletowy – historia
Co było przed papierem toaletowym? Setki lat temu zamiast papieru do higieny osobistej najczęściej stosowano tkaniny z wełny lub lnu. Biedniejsi stosowali np. trawę, siano, mech, śnieg. Gdzie wynaleziono papier? Nie trudno zgadnąć, że były to Chiny – kolebka papieru. Sam pomysł używania tego materiału do celów higienicznych powstał w XIV wieku w cesarstwie w Nankinie. Cesarz wraz ze swoją rodziną w ciągu roku zużył około 15 tysięcy arkuszy papieru. Nie były to jednak charakterystyczne rolki, tylko duże zwoje o wymiarach 60 x 90 cm. Papier ten był dodatkowo nasączony perfumami i był wyjątkowo miękki w dotyku.
Co łączy papier toaletowy i książki? Okazuje się, że w pierwszej połowie XVIII wieku w Ameryce Północnej do celów higienicznych używano kartek z książek lub gazet. W 1857 roku Amerykanin Joseph Gayetty rozpoczął sprzedaż papieru, który znamy obecnie. Papier był nasączony z wyciągiem z aloesu i miał pomagać uporać się z problemem hemoroidów. Pomysł od razy zyskał popularność i został przechwycony przez innych producentów. W 1879 roku firma Scott Paper Company wypuściła na rynek pierwszy papier w rolce. W 1935 roku firma Northern Tissue reklamowała swój produkt jako jedyny, które nie posiada drzazg. Lata nad rozwojem produkcji papieru sprawiły, że producenci zaczęli się prześcigać w produkcji tego produktu. W 1942 roku wynaleziono pierwszy papier składający się z dwóch warstw. Dzięki temu stał się on miękki i o wiele bardziej wydajny.
Współczesny papier toaletowy – ile warstw wybierasz?
Papier toaletowy to najpopularniejszy produkt higieniczny używany w każdym domu. Producenci cały czas prześcigają się w grubości, ilości, warstwach oraz w zapachach i poziomie miękkości. "Papierowy rynek" prężnie się rozwija. Wartość branży w Polsce jest wyceniana na ponad 1,5 mld złotych. Obecnie każdy ma do wyboru trzy rodzaje papieru toaletowego: jednowarstwowy, dwuwarstwowy oraz przemysłowy odpowiednik. Wszystkie te produkty są dostępne w standardowych rolkach lub tzw. zwojach "jumbo", które wykorzystywane są w dużych komercyjnych dystrybutorach papieru. Ciekawostką jest to, toaletowy papier przemysłowy jest najtańszy.
Papier toaletowy – rozmiary
W budynkach użyteczności publicznej lub dużych zakładach pracy duże rolki papieru są najtańsze. Rolki umieszczane są w specjalnych dozownikach i starczają nawet od trzech do sześciu razy więcej niż standardowe rolki wykorzystywane w domu. Oznacza to, że osoby odpowiedzialne za utrzymanie porządku w toaletach mogą wymienić rolkę jeden raz, by starczyła ona na dłużej. Komercyjny papier przemysłowy kosztuje najmniej.
Papier stosowany w domu to najczęściej jedno lub dwuwarstwowe produkty. Dwuwarstwowa rolka wygląda praktycznie tak samo jak jednowarstwowy odpowiednik. Różnica w rolkach zależy od liczby arkuszy na rolce i jego rozmiarze. Ciekawostką jest to, że rolka jednowarstwowa ma dwukrotnie większą liczbę arkuszy w rolce i produkt dwuwarstwowy. Jednowarstwowy papier to połowa grubości dwuwarstwowego papieru. Rolka z jedną warstwą wygląda wręcz identycznie jak rolka dwuwarstwowa.
Papier toaletowy – ile kosztuje?
Cena papieru toaletowego zależy w głównej mierze od producenta oraz ilości metrów na rolce. Koszty można porównać sprawdzając liczbę arkuszy na rolce. Sprawdzać można cenę, ilość arkuszy oraz rozmiar każdego z nich. Na tej podstawie można zorientować się, która rolka wychodzi najtaniej. Warto jednak pamiętać o tym, że ostateczny koszt papieru toaletowego zależy od tego, ile osoba zużywa papieru do aplikacji. Papier toaletowy wysokiej jakości (miękki i chłonny) pozwala zużyć mniej arkuszy niż cienki i mało wytrzymały na mokro i mało chłonny papier innego producenta. Oznacza to, że najlepszym sposobem na zaoszczędzenie pieniędzy na papierze, jest użycie jak najmniejszej ilości.
Z czego robiony jest papier toaletowy?
Papier toaletowy jest najczęściej produkowany z włókien roślinnych, czyli z tzw. celulozy. Jest to polisacharyd, który jest wykorzystywany w szeroko pojętym przemyśle papierniczym. Celuloza powstają najczęściej z takich roślin jak jodła, topola, świerk, konopie lub zboża. Papier higieniczny powstaje więc najczęściej z:
celulozy – jest wytrzymały i miękki,
makulatury – często uznawany za ekologiczny. Nie jest barwiony i poddawany sztucznemu wybielaniu. Uważa się, że nie powoduje żadnych reakcji alergicznych.
Szary papier jest często sztywny i dość szorstki. Wiele osób świadomie rezygnuje z niego ze względu mały komfort użytkowania. Biały papier jest miękki, delikatny i pachnący. Jest zdecydowanie bardziej wydajniejszy, ale do jego produkcji trzeba wycinać lasy. Ciekawostką jest to, że miękkie papiery, które znamy są sztucznie wybielane. Dzięki temu zabiegowi papier wygląda na bardziej elegancji i ekskluzywny.
Produkcję białego papieru toaletowego można podzielić na 5 etapów:
Przygotowanie masy papierniczej z celulozy – jest to proces polegający na przygotowaniu masy (włókna roślinnego w postaci kremowej zawiesiny).
Połączenie masy papierniczej w jeszcze bardziej zbitą i zwartą masę – chodzi tu o tzw. proces pilśnienia, czyli łączenia włókien roślinnych w zwartą masę w specjalnych kadziach. Na tym etapie masa jest mielona i oczyszczona z piasku.
Odwodnienie i wysuszenie powstałej masy – na tym etapie specjalnie przygotowana pulpa papiernicza jest suszona w specjalnych cylindrach.
Wykonanie testów jakości i nawinięcie suchego produktu na rolki – suchy produkt po nawinięciu na rolki jest w warstwownicy dzielony na mniejsze rolki.
Nadanie papierowi odpowiedniego wyglądu oraz nasączone zapachem papier poddawany jest wielu procesom, które mają za zadanie nadanie mu atrakcyjnego wyglądu i zapachu. To właśnie wtedy nadawany jest odpowiedni wzór i ostateczny kolor.
Pakowanie i przetransportowanie papieru do sklepów – ostatni etap polega na pakowaniu produktów i przygotowywaniu partii towaru do transportu na sklepowe półki.